Pages

Friday, November 4, 2011

OMG!! Which Camera to BUY???

Lomography~~~Multi-Chosen Cameras



Day by Day, Hours by Hours, aku sudah surf internet, Youtube dan blog untuk study dan review tentang Lomography. Semakin lama aku surf, semakin banyak pulak kamera-kamera Lomo ni. Semuanya menarik, harga berpatutan, mampu milik. Tetapi setiap kamera mempunyai spesifikasi & kegunaan yang tertentu. Tidak seperti kamera DSLR, satu BODY kamera, tetapi boleh mempunyai pilihan pelbagai jenis lens untuk dibeli untuk sesuatu fungs yang khusus.


So, which one should I buy as MY FIRST LOMO CAMERA??

There are few Lomo Camera that I've been short-listed. After finishing read reviews, comments, see the Pros and Cons, I had decided to choose either Holga K200NM FishEye and Spockret Rocket as my first Lomo Film-Camera. Why these two cameras caught my eyes onto them???

Holga K200NM FishEYe




Sebab utama aku meminati kamera Holga ini sebab 'function' lense FishEye dia yang boleh PlugNPlay. Sebelum ini, aku tertarik dengan kamera Lomo FishEye 2. Tetapi lensa kameranya jenis 'FIX'. So, penghasilan gambar nanti hanya akan tertumpu kepada jenis FishEye. Namun, dengan Holga ini, aku boleh ubahsuai kehendak gambar yang dihasilkan sama ada ingin jenis FishEye ataupun biasa.

Di samping itu, Holga ini mempunyai 'build-in' flash walaupun terdapat 'hot shoe' di atasnya. Jadi, aku boleh menjimatkan modal untuk membeli flash. Holga juga mempunyai multi-color filter untuk flash.


Spockret Rocket




Ciri-ciri utama yang membuatkan aku suka dengan kamera ini ialah 'Wide Lens' dan 'Spockret Exposure'. Spockret Exposure ni hanya wujud dalam Lomography. Itulah keunikan yang menarik minat aku terhadap kamera ini. Multi-exposure juga boleh dilakukan untuk menampakkan seni jurugambar.




After all, which one will I buy first?? Jeng...Jeng...Jeng.... ;) Just wait and see. I will upload my first Buddy soon.

No comments:

Post a Comment